A/B teszt, egy biztos módszer a weblap hatékonyságának növelésére
;quality(90).jpg)
Mi az az A/B teszt?
Az A/B tesztet szokták részenkénti, vagy hasított tesztnek is hívni. Egy internetes oldal két különböző variációját hasonlítja össze és vizsgálja, melyik teljesít jobban. A két változatot hívják A-nak és B-nek, egy időben hasonló érdeklődésű társadalmi réteg számára teszik elérhetővé. A két verzió közül amelyik jobban teljesít (jobb mutatókkal rendelkezik) azt fogják használni.
A weben az összes weblapnak van egy célja, egy ok amiért létrehozták.
-
Webáruházak esetén ez a cél az, hogy minél több ember, minél többet vásároljon rajtuk.
-
Hírportálok esetén, hogy minél több regisztrált hírolvasója legyen, minél többen kattintsanak az oldalon található hirdetésekre.
-
Közösségi oldalak esetén a minél magasabb taglétszám.
Minden üzleti weblap a látogatók számát át akarja konvertálni valami mássá. Ez a más pedig az oldal céljától függ. (például: webshop esetén a látogató akkor ér valamit, ha vásárló lesz belőle.) Az így kapott mutató szám a konverziós ráta. (Ha 10 látogatóból 4 fő vásárló lesz akkor 40%-os a konverziós ráta) Az A és B változatok esetében ezt a rátát mérik a honlap tulajdonosok és ahol a magasabb érték születik azt a verziót fogják élesíteni.
Miért érdemes alkalmazni ezt a tesztet?
A teszt segítségével jobban ki tudod aknázni a honlapod jelenlegi forgalmát. Előfordulhat, hogy a forgalom növelésére irányuló tevékenységek költsége óriási, amíg a konverzió növelésének költsége lehet minimális. (Tehát sokkal drágább elérni, hogy a nagy forgalom miatt legyen több vásárlónk, mint azt elérni, hogy ugyan akkora forgalom mellett több látogatóból legyen vásárló.) Az A/B teszt elvégzésének minimális a költség igénye és sokszor elég egy – két apróságot megváltoztatni a kezdőlapunkon, hogy jobb eredményt érjünk el.
Mit tudsz tesztelni a weblapodon?
Szinte bármit lehet tesztelni a honlapodon, ami befolyásolja a látogatók viselkedését. Beláthatjuk, hogy a bármi elég tág kategória, így felsorolok néhány weblap elemet amelyeken a legkönnyebb elvégezni a tesztet:
-
főcím (fejléc)
-
alcím
-
szövegek tagolása (bekezdések)
-
linkek
-
cselekvésre felszólító szövegrészek, gombok
-
képek
-
űrlapok
A komolyabb tesztek magukba foglalják a webshopok árképzését, különböző akciókat, a szoftver próbaverziójának a hosszát és sok más egyéb látogatót befolyásoló tényezőt.
Az A/B teszt folyamata:
Ahhoz, hogy működjön az A/B teszt, követni kell a tudományos módszert. A lépések a következők:
-
Tégy fel egy kérdést, például: Miért magasabb az oldalt elhagyók aránya az átlagosnál?
-
Végezz háttérkutatást: Próbáld megérteni a látogatóid viselkedését valamilyen elemző szoftver segítségével.
-
Állíts fel egy hipotézist, például: Több link használata a láblécben csökkenti az oldal elhagyási arányt.
-
Folyamatosan kísérd figyelemmel a látogatóid számát.
-
Teszteld le a hipotézisedet: Készíts egy B verziót a honlapodból, ahol a hipotézisednek megfelelően több linket helyezel el a láblécben és méred, hogy csökken-e az oldaladat elhagyók száma.
-
Elemezd ki az így összegyűlt adatokat és vond le a konklúziót.
-
Jelentsd a kapott eredményeket az érintettek felé.