Az online marketing siker 4 alappillére.
Az online marketing egy nagyon komplex dolog! Szerintem ebben sokan egyetértünk. Azonban minden komplex dolog mögött meghúzódik egy vezérelv ami utat mutat a káoszban és ha valaki ezt a vezérelvet megérti akkor képes uralni a káoszt.
Tudtad, hogy az online marketing vezérelve 4 pillérből tevődik össze?
Ha a 4 pillér közzül bármelyik hiányzik vagy hibásan működik, akkor az online marketinged összedől!
De mielőtt a 4 pillért megmutatnám neked, meg kell ismerj egy képletet. Ha nem szereted a matekot ezt a képletet akkor is meg kell tanulnod.
Az Online Marketing bevétel képlete
Bevétel = Forgalom x Konverziós arány x Ügyfél érték
Más szavakkal, a digitális marketingből származó bevétel egyenesen arányos azzal, hogy hányan látogatják meg weblapod, ebből hányan válnak vásárlóiddá, és mennyit érnek ezek az ügyfelek a vállalkozásod számára.
Másképpen fogalmazva, háromféleképpen növelheted bevételed az online marketingből: 1. növelheted a forgalmadat
2. növelheted a konverziós arányt
3. növelheted az ügyfelek értékét.
Mielőtt továbblépnénk felhívnám a figyelmedet arra, hogy a képletben szorzás szerepel a 3 tényező között. Szóval ez azt jelenti, hogy a bevételed egyenlő lesz 0-val, ha bármelyik tényező a képletben 0.
Most, hogy megértetted ezt a képletet, ideje bemutatni az online marketing 4 pillérét amit ha megértesz és jól használsz akkor sikerre fogod vinni a cégedet.
1. Weboldal forgalom
Az első pillér a webhelyforgalom. Nyilvánvaló, hogy ha nem érkezik forgalom a weblapodra, akkor nem leszel sikeres az online marketingben.
A weboldalad forgalma az üzemanyag, ami vállalkozásod vonatát táplálja. Ha kifogy, leáll a vonat.
2. Weboldal konverziók
Ahogy említettem, a világ összes forgalmát ráterelhetnéd a weboldaladra ez mind semmit nem érne, ha nem tudsz a weboldaladon olyan ügyesen kommunikálni, hogy a látogatóidból vevőket formálj.
Ha neked már olyan weboldalad van amin nagynak mondható forgalom van, akkor a céged növekedése szempontjából a legjobb lépés a konverziós arány javítása.
Íme egy gyors példa ennek az állítsnak a kiemelésére…
Tegyük fel, hogy weblapod körülbelül 1000 látogatást kap havonta, és ezek közül a látogatók közül 5 értékesítést eredményez. Ez 0,5%-os konverziós arány. Mi történik, ha 1%-ra tudja növelni a konverziós arányt?
Megduplázod eladásaid ugyanazzal a forgalommal, mint amilyen forgalom már a weblapodra érkezik! Ez azt jelenti, hogy megdupláznád eladásaid anélkül, hogy többet fektetnél be olyan forgalomnövelő eszközökbe, mint a reklámozás, a SEO, a közösségi média, fizetett hirdetések… stb.
3. Ügyfélérték
A fogyasztói érték pillér az online marketing mostoha gyereke. Ugyanis tapasztalatom szerint erre a tényezőre a legtöbb cég nem gondol. Pedig ebben a pillérben is hatalmas erő van.
Ennek nyomatékosítása érdekében is nézzünk egy számpéldát:
Tegyük fel, hogy forgalmad 1000 fő/hó, a konverziós arányod 0,5%, az átlagos vásárlói értéke vállalkozásodnak pedig 10.000 Ft. Ez azt jelenti, hogy webhelyednek átlagosan egy látogatója 50 forintot ér.
Ez azt is jelenti, hogy nem engedheted meg magadnak, hogy 50 forintnál többet fizess azért, hogy látogatókat terelj a weblapodra. Ha 50 forintnál többet fizetsz egy látogatóért, akkor az már veszteség.
Na most csavarjuk meg a gondolatot! Vagyis ültessük bele a piaci környezetbe!
Mi történik, ha az egyik versenytársadnak is van egy weblapja ami pont ugyan úgy 0,5%-os konverziós aránnyal üzemel és látogatóinak a száma is legyen ugyan annyi, azaz 1000fő / hó, de ő többet tud keresni az ügyfelein és 20.000 Ft a vásárlói értéke? Nos, ez a versenytárs megengedheti magának, hogy 100 forintot fizessen egy látogatóért. Itt bizony az a szomorú hírem van, hogy elbuktad a hirdetési versenyt ezzel a konkurenseddel, mert ő egy fizetett hirdetésért éppen 2x annyi pénz tud fizetni, azaz lenyomott téged a licitharcban, azaz ő uralja a piacot, mert a pénztermelő gépébe képes magasabb áron vevőket szerezni.
A vásárlói érték növelésének lehetőségei közé tartozik az árak emelése, ismétlődő/havi ajánlatok felajánlása az egyszeri vásárlások helyett, valamint további kiegészítő termékek/szolgáltatások felajánlása az eladás után.
4. Nyomon követés
Az utolsó pillér a követés. Megfelelő nyomon követés nélkül vakon repülsz, és nagyon kevés reményed van a másik 3 oszlop javítására.
Gondolj a nyomkövetésre úgy mintha az autód műszerfala lenne.
Képzeld el ha nem látnád a kilométerórát honnan tudnád azt, hogy le kell lassítanod? Vagy azt képzeld el hogy üzemanyag visszajelző nélkül honnan tudnád meddig tudsz még eljutni? Bosszantó lenne a helyzet mert nem tudnád visszajelző órák értékei alapján helyes döntéseket hozni. Mérések és statisztikák nélkül pont ez a helyzet a marketingeddel is. Egyszerűen lehetetlen jó döntést hozni, csak vakon repülsz és a megérzéseidre hagyatkozol.