Honlapkészítés ára - MENNYIBE KERÜL a WEBLAPKÉSZÍTÉS?
Honlapot szeretnék, de vajon mennyibe kerülne? Itt választ kapsz.
Mi határozza meg egyáltalán egy honlap elkészítésének árát? A jó weboldal sok pénzbe kerül, vagy megúszhatom kevesebből is? Mire figyeljek, hogy ne verjenek át?
Megannyi kérdés felmerül, nem csoda, ha az ember nehezen igazodik ki az ajánlatok tömkelegében. Főleg, hogy sok szolgáltató árajánlatot sem ad, de ha mégis megszánna, akkor is csak a minimum fizetendő összeget tünteti fel. Ez lehet pár tízezer, de több százezer forint is. Egy korrekt webáruház például fél millió környékén kezdődik.
Mitől függ a weblapkészítés ára?
Sokmindentől. Mennyibe kerül egy autó vagy egy lakás? És akkor egy honlap? Naugye.
Tegyük fel, hogy a fogyasztó választhat egy „olcsó” és egy „drága” termék közül.
Valószínű, hogy az olcsóbbik felé hajlik majd mert nem akar túl sokat költeni, ez azonban nem lenne kedvező a termék szolgáltatójának, hisz ő pedig sok pénzt akar keresni.
Kiad hát egy harmadik terméket, ami az „olcsó” és a „drága” közé esik, ez még „megfizethető” lesz. Ez az új termék azonban szinte megegyezik a „drágával”, csak épp sokkal kevesebb pénzbe kerül, így nyilvánvaló, hogy ez éri meg a legjobban, nemigaz?
A harmadik lehetőség arra ösztönzi a vevőt, hogy az „olcsó” terméket figyelmen kívül hagyja, így több pénzt sikerül elkérni tőle. Ez csak egyetlen példa a megannyi pszichológiai trükk közül, amit marketingesek használhatnak pénzszerzés céljából, légy figyelmes.
Mi a Futurewebnél ezeket a marketing trükköket nem kedveljük. Mi informatikusok/fejlesztők vagyunk és az elvégzett munka az értékmérő ami alapján árajánlatot adunk. Pontosítjuk az igényeket, egyeztetünk, ötletelünk... Természetesen mindezt veled! Az információkat, szakmai tartalmat leírjuk és árajánlatba foglaljuk. Így pontosan tudod majd, hogy mi mennyibe kerül.
Milyen előkészületekre van szükségem, ha új honlapot szeretnék?
Honlapkészítésre általában három féle segítség közül választhatsz:
- Ügynökség
- Szabadúszó
- Vállalkozás
Az Ügynökség
Mint az élet más területein is, amire nagy kereslet van, annak az árát is elkérik. Sajnos azonban ha nagyon sok munkájuk van az ügynökségeknél dolgozó honlapkészítőknek, előfordulhat, hogy nem tudnak megfelelő figyelmet nyújtani néhány ügyfelüknek. Ennek elkerülése érdekében áremelést használhatnak, amivel korlátozni próbálják ügyfeleik számát.
Az is megtörténhet ilyenkor, hogy szabadúszó szakembert bíznak meg a feladattal, akit egy facebook csoportból halásznak ki. Koránt sem biztos, hogy maga az ügynökség végzi majd a munkát. Az ügynökség fizet neki százezret, tőled pedig elkérnek kettőszázat.
A Szabadúszó
Nem csak az ügynökség találhat szabadúszót, hanem Te magad is, ha jó emberismerő vagy és keresgélsz kicsit. Így viszonteladókra sincs plusz költséged, viszont garancia sincs arra, hogy a kedves szakember nem szívódik majd fel a pénzeddel.
Az Egyéni vállalkozó
Egyéni vállalkozók is megadhatják amire vágysz, sokszor az ügynökségektől kedvezőbb áron. Érvényesül azonban a szabadúszónál is előforduló esetleges garancia hiánya, illetve mivel egyedül dolgozik az egyéni vállalkozók többsége jellemzően, így előfordulhat, hogy vált és onnantól kezdve a weblapod készítője el is tűnt és már nem tud segíteni Neked. (Persze ez előfordulhat akkor is ha kap egy nagy megbízást és a Te utólagos kéréseid már nem fontosak számára...)
Mérlegelned kell, hogy megéri-e többet fizetni a biztonságért, vagy kockáztatsz. Találkozhatsz ugyan csalókkal, de egyáltalán nem ez a jellemző. Mindenesetre légy résen.
Mi itt a Futurewebnél nem vagyunk sem ügynökség, sem egyéni vállalkozás. Egy kis létszámú, több mint 10 éve éles projekteken dolgozó csapat vagyunk. Az áraink nincsenek az egekben, valamint ha az egyik munkatársunk épp beteg vagy elfoglalt van aki helyettesítse és megoldja azt amit kérsz.
Viselkedéskultúra, avagy hogyan ne légy műveletlen barbár
Mivel nagyon fontos a kommunikáció és együttműködés ügyfél és szolgáltató közt, a viselkedésed is meghatározhatja a honlapért fizetendő végösszeget.
Ha magadra ismersz..:
- folyton panaszkodsz
- elégedetlenkedsz
- határozatlan vagy
- megkésve válaszolsz
- ordibálsz, stb.
..akkor sokkal több pénzedbe fog kerülni, mert megnehezíted a munkáját, rémálmai lesznek tőled. A honlapkészítéshez együttműködésre van szükség.
Röviden: hallgasd meg nyugodt arccal a tanácsait, légy normális, jólnevelt s tisztelettudó ember. Nem is igazán maga a honlap összeállítása költséges, hanem a kommunikáció az ügyféllel, a tervezés.
Mi itt a Futurewebnél tiszteletben tartjuk a kommunikációs normákat, igyekszünk a Te nyelveden beszélni és nem teletölteni a beszélgetést szakmai kifejezésekkel. Korrekt, érthető és célratörő kommunikáció. Mi így szoktuk!
Az első benyomás értéke a honlap árára
Irányárat mindenképpen mondania kell előre a fejlesztőknek, s ezt valószínűleg az első benyomás alapján határozzák majd meg, szóval nagyon eltérő lehet ügyfelek közt az ár.
Viselkedés mellett nézhetik azt is, hogy mennyire dőzsölsz, mennyit engedhetsz meg magadnak anyagilag. Gyapjúfonalas öltöny, milliós karóra, gyémánt fülbevaló, luxusautó, netalán híres cég névjegykártyája. Ha ezt látják rajtad, az eredeti ár többszörösét is elkérhetik.
Persze nem mindenki ezek alapján ítél (Mi sem... ). Figyelj azért arra, hogy a távoli kommunikáció során is maradj sikereidtől „elrejtve”, például adataidat mint magánszemély add meg, ne a cégedét használd.
Az ördög a részletekben rejlik, a honlap kezelésének is van feladata, így ára is...
Fontos, hogy figyelj a részletekre is, ne csak a végösszeg lebegjen szemed előtt. Nem áll meg a világ miután elkészült a honlap, azt fenn is kell tartani.
Érdemes minden apróságot megbeszélned a szolgáltatóval, így elkerülhetőek az esetleges félreértések. Például győződj meg arról, hogy Te is biztosan módosítani tudod weboldalad, és nem kell külön díjat fizetni, ha például borítóképet akarsz változtatni, esetleg négy menüpont mellé szeretnél egy ötödiket is.
Ennek biztosítása érdekében adminisztrációs felülettel rendelkező honlapot (CMS, content management systems) kérj. Ilyen felületet használ például a Wordpress vagy a Joomla is.
Célszerű megkérned a fejlesztőket, hogy mutassák meg neked mi hogyan működik, így később nem kell külön fizetned a szolgáltatásért.
Ez lényeges, hiszen a Te honlapodról van szó, a te érdeked, hogy jól teljesítsen.
Nem érdemes olyan extrákért fizetni, amit nem használsz majd. Ha nem tudod mit is fizetsz pontosan, kérdezz rá.
Térj ki arra is, hogy esetleg hetente, havonta milyen teendőid lennének pontosan a honlapoddal, hogy megfelelően működjön.
És az angyal is..
Ha netalán elromlik valamelyik funkció, légy biztos abban, hogy a szervízgarancia árában benne van mindenféle javítás költsége és biztonsági mentés, amivel újra működőképessé teheted a honlapot, ha bármi elromlana rajta.
Érdemes legalább 3 hónapos szervízgaranciát igényelni. Sokszor csak több hónap után derülnek ki hibák.
Ne vágj honlapkészítésbe tervezés nélkül
Tervezz stratégiát. Sok ember csak annyit tud, hogy kellene egy honlap, és így nagyjából ennyi. Tudnod kell, hogy pontosan melyik piacra szánod, és mik a szándékaid s értékeid, amiket fel tudsz mutatni a közönségnek, mitől vagy egyedi.
Ha például fiatal tinédzserek a célközönséged, érdemes mérlegelni, hogy vajon nyers szöveggel írnád-e tele oldalad, vagy esetleg az ő igényeikhez igazodva inkább több videót ágyaznál be.
Ha idősekkel foglalkozol, figyelj például a betűméretre, s arra, hogy könnyedén érthető, átlátható és navigálható oldal legyen. Neked kell alkalmazkodni, és a célközönséged szükségleteit kielégíteni.
Minden nagy győzelem apró sikerekből épül fel
Legyen legalább egy rövid távú, 3-6 hónapra nyúló elképzelésed, kövesd lépésről lépésre az apróbb céljaid, akár napokra felosztva is.
Hosszú távon fontos, hogy a honlapod értéke növekedjen, ehhez megvalósítható terv szükséges, különben csak stagnálsz és egyhelyben állsz. Ennek elősegítése érdekében rendelkezésedre kell álljanak statisztikák és analitikai eszközök. Ezek felől is érdeklődj.
A tervezés javát akár hagyományos papír és ceruza segítségével is felvázolhatod, feltérképezheted milyen menüpontokból állna weboldalad, melyek lennének a főbb kategóriák, mondjuk kell egy képgaléria, egy blog szekció, fórum, miegyéb. Sokkal jobban átlátható lesz így a honlapod.
Ha sikerült pontosítani elképzeléseden s tudod mit akarsz elérni, a honlapkészítő szakember, vagy épp akit megbíztál, garantáltan értékelni fogja, hogy előre kidolgoztad a stratégiád, s örömmel segít majd megvalósítani tervedet.
Pontosan mire is kell költenem akkor?
Általában nyolc kategória van, amelyből felépül egy honlap. Ezek a következők:
1. A honlapunk elkészítésének egyszeri munkadíja
2. Honlapunk címe, azaz a domain név
3. Tárhely adatbázisunknak és a weboldal forráskódjának, grafikai elemeinek, fotóinak.
4. Betörés elleni védelem, azaz SSL tanúsítvány
5. Európai GDPR adatvédelmi tájékoztató igénylése szakértő segítségével
6. Szöveges tartalmak elkészítése
7. Képi és videó anyagok elkészítése
8. Keresőoptimalizálás a látogatók számának növelése érdekében
Vegyük sorra őket és nézzük a részleteket, milyen költségekre számíthatsz.
1. Honlap elkészítése
Nehéz erre árat mondani, hiszen sok részlettől függ. Részletes árajánlatot érdemes kérni, ahol feltüntetnek mindent, amit nyújtanak és felsorolják mely részekért mennyit kell fizetni. Korábbi munkájukat is nézd meg, hogy tudd mire számíthatsz.
- Grafika, a felszín
Egy egyszerű honlapnak is kell grafika, ezen keresztül fognak látogatóid interaktálni feltöltött tartalmaddal. A grafika a honlap külsejét jelenti, a dizájn elemeket, képeket, gombok elhelyezését. Itt az árnak biztosítania kell a felhasznált dizájn elemek jogtisztaságát.
A látogatók egy pillanat alatt döntik el, hogy maradnak-e oldaladon, vagy továbbállnak. Legyen rendezett és esztétikus, modern. Ha régies és elavult a honlapod, a látogatók közel 40%-a azonnal távozni fog.
Érdemes facebook, twitter és hasonló közösségi média hivatkozásait beágyazni, hogy könnyedén megoszthassák látogatóink, növelve lefedettségedet. Nagyon fontos a „társadalmi bizonyíték”, hogy az új látogatóid növelt bizalommal tekintsenek honlapodra.
- Motor, a belső
Az oldalad motorja is fontos, hiszen arra épül majd az adminisztrációs felületed. Mint említettem korábban, ne hagyd, hogy apró változtatásokért külön díjakat kérjenek el, Te magad is meg tudod csinálni.
Honlapod moduljairól se feledkezz meg, ezek adják majd oldalad funkcionalitását. Ezen keresztül lesz elérhető például a webáruházad, az ehhez párosuló regisztrációs felületed és bejelentkezés funkciód, képgaléria a katalógusodnak, fórumod, akciós termékeid hírlevele, sorolhatnám még.
Természetesen amelyik modulra nem tartasz igényt, felesleges fizetned érte, hisz a későbbiekben is lesz lehetőséged kiegészíteni honlapod kedved szerint.
A lapod végösszegét jelentősen befolyásolja (néhány tízezer helyett akár százezres összeg is lehet!), milyen modulok kerülnek beépítésre.
Ha például csak helyi magyar célközönséged van, felesleges francia nyelvre lefordíttatni oldalad tartalmát s külön nyelvválasztós modult fenntartani neki. Ha nem tervezel gyakori blogbejegyzéseket írni, ne fizess külön modult neki csak azért, mert „majd egyszer kelleni fog”.
2. Domain név (.hu)
Érdemes minél előbb lefoglalni. Ha választottál egy nevet, több domaint is foglalj le hasonló címeken.
Például ha „lámpabolt” a neved, célszerű a „lámpa-bolt” nevet is birtokolni, hogy más vetélytársad ne használhassa.
Ajánlott szem előtt tartani, hogy a név nagyon fontos az első benyomás keltésében, lényeges, hogy beszédes és vonzó név legyen, így nagyobb esélyed lehet új látogatókat találni és több külső támogatóra lelni, például szponzorokra vagy reklámügynökségekre.
Regisztrációkor a saját adataidat add meg, a Tiéd legyen a domain. Ha autót veszel magadnak, akkor sem a szomszéd néni nevére regisztrálod. Egy domain névre kettő-háromezer forintot érdemes szánni évente.
3. Tárhely
Ez több dologtól is függ, hisz manapság a legtöbb honlapon vannak képek, videók, üzenetküldés és kommentelés funkció, pláne egy webáruháznál, ezeket az adatokat mind a tárhelyen kell tárolni. Átlagosan erre 15-20 ezer forintnyi díjat kell számolni évente.
Mint említettem ezelőtt, figyelj a részletekre. Lehet, hogy maga a honlap elkészítésének díja alacsony, és így kedvezőnek tűnik, azonban a havi vagy éves költségek súlyos összegekkel dobhatják meg kiadásaidat, ha például külön „karbantartási” díjat kell fizetned tartalomfeltöltésért. Erre való az adminisztrációs felületed, amit te magad is kezelni tudsz.
4. SSL Tanúsítvány
Az SSL tanúsítvány biztosítja honlapod betöréses támadások ellen, védi érzékeny adataidat (például bankszámlaszám, jelszavak), s a látogatóidét is.
Mindenképp érdemes fizetni ezért, ha nem is a legdrágább csomagot vásárlod meg, legalább egy alap verziód legyen. A böngésző és a honlap szervere közti kommunikáció így védett lesz, kisebb eséllyel lehallgatható.
Nem érdemes ingyenessel foglalkozni, előfordulhat hogy nem frissül automatikusan, általában ezekért nem is hajlandóak felelősséget vállalni.
Manapság a modern böngészők figyelmeztetnek, ha egy weboldal nem biztonságos, azaz nem rendelkezik SSL tanúsítvánnyal, már önmagában ez is elriaszthat embereket honlapodról. Néhány ezer forinttól ötvenezerig is terjedhet a tanúsítvány ára évente, de ennyit megér a biztonságunk.
5. GDPR Adatvédelmi Tájékoztató
Európában néhány évvel ezelőtt, 2018-ban szogirítottak az online személyes adatok védelmén, új rendeletet hoztak, amit GDPR-nak neveznek. Az itt leírt szabályok betartása kiemelkedő jelentőségű, mert ellenkező esetben iszonyú súlyos büntetéseket szabdhatnak ki rád. Főleg, hogy nem a magyar fizetésekhez mérnek… Bőven megtérül majd az 50-100 ezer forint, amit erre költesz.
GDPR tájékoztatás igénylésével fordulj adatvédelmi szakemberhez, vagy ügyvédhez, bár utóbbi általában drágább.
6. Szöveges tartalom
Hiába van honlapod, ha nincs tartalma amit fogyaszthatnak a látogatók, nem fogják látogatni. Fontos, hogy egyedi tartalmat használj, így kitűnhetsz a vetélytársaid közül. Továbbá a plagizálást a Google bünteti! Felesleges mások munkáját másolni, egyrészt bűncselekmény, másrészt miért akarnád ugyan azt nyújtani, mint a konkurenciád?
Legyen saját mondanivalód és stílusod, ami köré felépítheted arculatodat. Ezt szövegíró szakember is el tudja végezni, ha esetleg neked nem lenne elég időd rá.
Ha megbízol valakit szövegírással, érdemes a végleges leütött karakterek száma alapján árat szabni, mert előfordulhat, hogy néhány részt át kell majd írni, s az számodra kedvező lesz, ha az író nem számít fel erre külön költséget.
Fontos, hogy az írás tartalma érthető legyen és tájékoztató jellegű, információgazdag. Ennek ára 1-10 forint is lehet karakterenként, függően a szöveg nehézségétől és hosszától.
7. Képek és fotók
A honlap szövege mellett kapjon hangsúlyt a képi illusztráció is, ugyanis ezek mély érzéseket képesek kiváltani látogatóidból.
Ha nem szeretnél ezért fizetni vagy legalábbis nagyon keveset, elérhetőek képek az internetről. Ezeket általában fotósok töltik fel különféle stock fotómegosztós oldalakra kisebb összegért, így a képeik akár ingyenesen is elérhetőek lesznek a publikum számára. Előny, hogy a világ bármely pontjáról készülhet kép, bőven van választékod mindenféle témában.
Ugyanakkor ezek a képek nem lesznek annyira hitelesek és egyediek, mintha saját magad készítetted volna őket, hisz mások is használhatják ugyan azokat a képeket, esetleg részleteikben eltérhetnek a mi valóságunktól. Ennek lehet az a következménye, hogy a látogató bizalma kevésbé érvényesül majd feléd.
Ha te magad készítesz képeket vagy profi fotóst bérelsz fel, teljesen egyedi és különleges képeket alkalmazhatsz oldaladon, ami a látogatók bizalmát növeli majd.
Ha spórolni szeretnél, mobiltelefonnal is készíthetsz képeket, azonban a minőség valószínűleg megszenvedi majd, de még mindig jobb választás, mintha stock fotókat alkalmaznál.
Igény szerint ha például inkább az éttermed termékeit szeretnénk megmutatni, érdemes felkeresni egy profi fotóst, hogy tökéletes, étvágygerjesztő képek készüljenek, mert ettől függhet az üzleted forgalma. Ő érteni fog a fényviszonyokhoz, kompozícióhoz, színkombinációkhoz, rendelkezésére állnak többféle objektívek, egyszóval sokkal részletesebb, élesebb és kedvcsinálóbb képek születnek majd. Szakmabeli segítségét már akár 20.000 forintért is kérheted.
8. Keresőoptimalizálás
Ahhoz, hogy oldaladra rábukkanjanak a Google és hasonló keresők segítségével, kulcsszavakra épülő webszöveggel kell rendelkezned, oldalad technikai részleteinek megfelelőnek kell lennie, s elismert, megbízható külső weblapokra mutató linkeket kell beágyazni honlapodra.
Ennek segítéséhez meg kell vizsgálni piacod konkurenciájának erősségeit, hiányosságait, s erre építkezhetsz majd. Saját tartalmat használ az ő oldaluk, vagy csak másolták valahonnan? Utóbbi esetben kiemelkedő lehetsz, ha a Te tartalmad teljesen egyedi.
Érdemes azon is elgondolkodnod, hogy a kulcsszavaid amik köré építed honlapod, csak rövid idő alatt lecsengő divatos szavak-e, vagy van hosszútávú értékük, amibe érdemes időt és energiát fektetni, mert időtállóak? Keresni fognak rá fél év múlva? És öt év múlva?
A keresőoptimalizálás árai nagyon széles skálán mozognak, érdeklődnöd kell. Lehet ez akár havonta 30 ezer forint, de 300 ezer is.
Mi itt a Futurewebnél keresőoptimalizálási szolgáltatást teljesítmény arányosan vállalunk! Azaz az elért helyezések után kell csak fizetni! Erről részletesebben itt olvashatsz: Sikerdíjas keresőoptimalizálás (link)
Miután minden elő lett készítve, hogyan zajlik majd a honlapkészítés, lépésről lépésre?
✓ Egy átlagos honlap elkészítésének menete a következőképp alakul.
✓ Elmondod nekik milyen dizájnra gondoltál, milyen menüpontokat szeretnél, hogyan nézzen ki a főoldalad, mellékelsz képeket, logókat, egyéb médiát Árajánlat készül
✓ Árajánlat készül
✓ Szerződéskötés
✓ Ezek alapján elkezdődik a látványterv megalkotása
✓ Ha kész, megmutatják Neked s megbeszélitek, hogy szeretnél-e még változtatni a látványterven, vagy elfogadod ( Mi a Futurewebnél a készítendő weboldal minden egyes egyedi felületét megtervezzük előre, még mielőtt egy sor programkódot leírnánk. Így látod, hogy a teljes weboldalad minden aloldala hogyan is fog kinézni. )
✓ Ha elfogadtad, jöhet a programozás és egyéb háttérmunkák, hogy honlapod megfelelően működjön
✓ Ha tesztek alapján hibátlan, és ha ezt a szolgáltatást is kérted, feltöltik neked tartalommal. Szövegek, képek, videók, aloldalak és társai értendőek ez alatt
✓ Ha ez is készen van és elégedett vagy, megtanítják Neked kezelni a honlapod az adminisztrációs felületen, megtanulod hogyan szerkessz és változtass a tartalmán
Ha mindez elkészült, átveheted az elkészült honlapodat, s megnyithatsz látogatóid előtt!