Útmutató weblap on-page optimalizálásához
Hiába készítettjük a honlapunkat a legtehetségesebb webdesignerrel és weblap fejlesztővel, ha csak arra koncentrálunk, hogy jól nézzen ki, akkor még messze vagyunk az elsőrangú weblaptól. Sokszor szükséges egy már elkészített csillogó-villogó holnapot újragondolni. Ilyenkor vissza kell ülni a tervezőasztalhoz és megoldani azt, hogy a keresők a találati lista elején hozzák fel a lapot. Ez sokszor rengeteg többlet költséget okoz.
Ennek az útmutatónak a célja, hogy egy kis segítséget nyújtson neked a projektjeid elkészítése során. A weblap készítés minden lépése során törekedni kell a keresőkre való optimalizálásra, ezzel sok időt és pénzt spórolhatsz meg.
-
Weblap és oldal felépítési tényezők:
-
URL szerkezete:
A létrehozott weblap URL címére léteznek aranyszabályok, amelyeket célszerű betartani. Ilyen aranyszabály, hogy legyen rövid, könnyen megjegyezhető és tartalmazza az oldal legfőbb kulcsszavait. Gyakori hiba a hosszú megjegyezhetetlen nevű URL címek. Az ilyen címeket a SEO sem szereti és emiatt a keresők találati listában jóval hátrább sorolják az oldalt. Az egyszerű cím azért is hasznos, mert a felhasználóknak könnyebb dolgok van a közösségi oldalon történő megosztás során, sőt egy logikusan felépített címet sokkal könnyebb továbbítani az ismerősöknek.
-
Weboldal szerkezeti elérhetősége:
A SEO szempontjából igazi rémálom a javascript-ek és erre rá tud tenni még egy lapáttal a Flash menü. Fogadni mernék veletek, hogy azt gondoltátok, hogy a flash menü milyen jó, mennyire megkönnyíti a felhasználók dolgát például a legördülő listákkal átláthatóbbá teszi a lapot. Ez részben igazi is viszont azt tartsuk szem előtt, hogy egyensúlyoznunk kell a felhasználóbarát honlap kialakítás és a kereső barát honlapok közti vonalon, ahogyan erről korábban már írtam (5 jó tanács SEO barát tartalmak írásához). Azt sem szabad elfelejteni, hogy az ilyen navigációs sávok, flash menük használhatatlanná tudják tenni a weblapunkat.
-
XML oldal térkép
Manapság meglehetősen elterjedt, azért mégis érdemes 1-2 szót szólni róla. Az XLM sitemap mindig elérhető. Ez lehetővé teszi a keresők számára, hogy a weblapod összes linkjét egyszerűen érje el és tudja feltérképezni. Így az újabban publikussá tett tartalmakat a keresők könnyedén megtalálják.
-
Oldal sebessége
A honlap megalkotása közben biztosan megfordul a fejedben egy párszor, hogy mennyire gyors ugyan a fejlesztett oldal. Ez a gondolat teljesen természetes, hiszen manapság ez nagyon fontos kérdés. Részben azét mert a felhasználók „türelmetlenek”, szinte azonnal akarják látni a tartalmat, de főképp azért, mert a keresők találati listának a kialakítása során ezt is figyelembe veszik. Tehát a gyors honlap előrébb kerül a találati listán. Az Amazon.com tanulmánya szerint az oldal betöltési sebességének 0,1 másodperces növekedése az eladások számát 1%-kal csökkenti.
-
Tartalmi tényezők - weblaptartalom
-
Tartalom nyelve
Alapvetően a lokalizációnak megfelelő nyelvet kell választanunk, tehát ha a magyaroknak szánjuk a tartalmat, akkor mindenképpen magyarul kell megírni. Ez viszont nem zárja ki azt, hogy más nyelvekre lefordítva is elérhető legyen a tartalom. Így nem csak a magyarok tudják majd értelmezni miről is szól az oldal, hanem azok is akiknek a nyelvén íródott a cikk, ezáltal többen osztják meg a linket, ami a keresők szempontjából kedvező az oldal tulajdonos számára. Ez természetesen több munkával jár, viszont érdemes energiát fektetni bele, hiszen növelhetjük az oldalunk egyediségét.
-
Tartalom mennyisége
A Google frissítette a Panda nevű kereső algoritmusát, amelyet befolyásol a tartalom mennyisége. Személy szerint azt tanácsolnám, hogy a fölösleges tartalmakat távolítsuk el az oldalról, csak a fontos dolgok maradjanak és a minőség növelésére törekedjünk.
-
Nem kíván tartalom sűrűsége (pl reklám)
Ahogyan a látogató, úgy a keresők sem szeretik azokat az oldalakat, amelyek tele vannak külső hivatkozással. Aranyszabály nem létezik arra, hogy megtaláljuk az optimális link sűrűséget a szövegben. Erre rá kell érezni, hogy mi az, ami még belefér és mi az ami már túl sok és rombolja az oldal összhatását. Ha feltétlen szükséges minden link, amit elhelyeztünk az oldalra és mégis túl soknak érezzük, akkor célszerű al-oldalakra tördelni a szöveget és oda elhelyezni a hivatkozásokat.
-
Helyesírás
Arra ugyan nincs bizonyíték, hogy a Google kereső algoritmusa büntetné azokat az oldalakat, amelyeknél a tartalomban helyesírási esetleg nyelvtani hibák lennének. Viszont fontos odafigyelni a helyesírásra, hiszen az olvasók küldhetnek visszajelzéseket a Google számára a kereső által megtalált tartalmak minőségéről és ez alapján már romolhat az oldal besorolása.
-
Kulcsszavak elhelyezése és ismétlése
Az optimális kulcsszó sűrűséget megtalálni nagyon nehéz. Nincs is rá szabály, hogy adott szövegrészenként mi az optimális. A keresők szempontjából viszont érdemes a választott kulcsszavunkat elhelyezni a cím sorban, majd az első bekezdésben és a szöveg hosszától függően érdemes bizonyos időnként megismételni. Arra figyelni kell, hogy ettől függetlenül még élvezhető legyen a tartalom és ne zökkentse ki az olvasót.
-
Belső linkelési tényező
-
Belső hivatkozások száma
A találati listákon általában a Wikipédia előkelő helyen szokott szerepelni, amit a jól kialakított belső hivatkozási szerkezetének köszönhet legfőképpen. A SEO figyelembe veszi azt, hogy az adott oldalon hány hivatkozás található weblapon belülre és hány darab külső hivatkozás van.
-
Minőségi tényező:
-
Gyönyörű kinézet
A keresők szempontjából miért is fontos a design? Tulajdonképpen a Google a rangsoroláskor nem veszi figyelembe a honlapok kinézetét, hiszen azt nem igazán tudja mérni, hogy mi mennyire szép. Viszont a látogatók reakcióját tudja mérni. Tehát egy olyan honlap, amely igényesen van kialakítva az megragadja a felhasználót és több időt tölt a honlapon, kisebb a visszalépési arány és ezek a mutatók alapján már tudja rangsorolni a kereső a honlapokat.
-
Adatvédelmi politika, cím
Az új Google Panda algoritmus képes figyelembe venni a találati lista kialakítása során az egyes weblapok megbízhatóságát, biztonságosságát. Itt figyelembe veszi az adatvédelmi nyilatkozatot, az elérhetőséget stb… és azokat az oldalakat sorolja előrébb, amelyek a felhasználó számára biztonságosabbak.