Webáruházak leggyakoribb hibái 1. rész
Az online értékesítés egy hatalmas lehetőség, új piacot jelent sok vállalkozás számra. Az online üzlet folyamatos nyitva tartása és az alacsony üzemeltetési költségek előnyeit nagyon sokan szeretnék kihasználni és bele is vágnak.
Azonban egy jól működő webáruház létrehozása és üzemeltetése nem olyan egyszerű dolog, mint ahogyan azt elsőre gondolják. (Nem összehasonlítható egy webes raktárprogrammal...)
A munkám során nagyon sok hibát látok a vállalkozások webshopjaiban, amit egy kis odafigyeléssel, vagy gondos tervezéssel ki lehetett volna kerülni, valamint kis erőfeszítéssel még a kijavításuk sem tartana sokáig.
Az alábbiakban igyekeztem összeszedni a leggyakrabban tapasztalt hibákat a webshopokkal kapcsolatosan, valamint tanácsot szeretnék adni, hogy hogyan lehet elkerülni vagy kijavítani azokat.
Ezt a rövid anyagot célszerű elolvasnod ha éppen egy online kereskedelmi felületet készítesz elindítani, vagy a hibát keresed, hogy miért nem működik olyan jól meglévő webáruházad mint ahogy azt szeretnéd.
1. NINCS KELLŐEN RÉSZLETES TERMÉKLEÍRÁS
Képzeld el a szituációt, amikor egy hagyományos boltban vásárolsz. Meg tudod fogni a terméket, körbe tudod forgatni a kezedben. El tudod olvasni a csomagoláson vagy a cimkén lévő információkat. Az online vásárlás során ez a kölcsönhatás nincs meg. Minden lehetőséget meg kell ragadni annak érdekében, hogy ezt a vásárlás során megszokott, vásárlásra ösztönző élményt megadjuk a látogatónak.
Nagyon sok webáruházban találkozni termékleírás nélkül megjelenő termékekkel. Ebben az esetben a potenciális vásárlód kíváncsi marad, nem tudott meg semmit a termékről, biztosan tovább fog állni, hogy a termékkel kapcsolatosan benne felmerülő kérdésekre választ találjon. Ez a vásárló bizony a konkurenciádnál fogja elkölteni a pénzét.
Mit kell tenned!
Adj meg termékeidről minél több információt. (méretek, anyagok, súly, szín,... minél több a termékre vonatkozó információt, annak sajátságától függően).
Egy jó megoldás: http://www.penztargepcentrum.hu/webaruhaz/blokknyomtatok/sam4s-ellix-30-
2. EL VAN REJTVE AZ ELÉRHETŐSÉG
A vásárlók tudni akarják, hogy ha esetleg a vásárlás vagy a termék kapcsán valamilyen problémájuk van kihez fordulhatnak. El tudja-e érni majd az eladót, egy valós személlyel fog-e tudni majd beszélni és megkapja-e majd a szükséges segítséget. Ha a látogató nem találja meg vagy, nehezen találja meg az elérhetőségi adatokat, akkor nem fog bízni benned és nagyban romlik az esélyed arra vonatkozólag, hogy üzletet köt veled.
Mit kell tenned!
Tedd az elérhetőségi adatokat egy jól látható helyre, weboldalad minden egyes oldalán.
Adj meg több kapcsolatfelvételi lehetőséget. (e-mail cím, telefon, üzenetküldő űrlap, skype cím, online chat,... stb.)
Érdemes szem előtt tartani, hogy minél nagyobb értékű termékeket kínálsz értékesítésre, annál nagyobb a súlya az elérhetőségi adatok megtalálhatóságának.
Egy jó megoldás: http://www.benzor.hu/
3. HOSSZÚ, ZAVARÓ MEGRENDELÉSI FOLYAMAT
Ez az egyik legnagyobb kárt okozó hiba, amit egy online kereskedelemmel foglalkozó weblap tehet.
A megrendelési folyamatnak olyan egyszerűnek kell lennie, amennyire csak lehetséges.
Egy ideális megrendelési folyamat szerves része kell, hogy legyen, a vásárlók által megadott adatok ellenőrzése, és a lehető legegyértelműbb jelzések megadása annak érdekében, hogy a megrendelés megfelelően végbemenjen.
Mit kell tenned!
Nézz meg jól működő, neves webáruházakat, lehetőleg minél többet. Teszteld le a megrendelési folyamataikat, nézd meg hogyan vannak elrendezve az adatbekérő űrlapok és próbáld meg a pontos kitöltését, mintha valóban vásárolnál. Természetesen nem kell vásárolnod, hogy ezt kipróbálhasd.
Ha egymás után kitöltöttél jó néhány megrendelési felületet a saját megérzésedre hagyatkozva fogod látni az egyszerű és jó megoldásokat. Ezt alapul véve alakítsd ki a sajátodat!
Egy jó megoldás: http://www.fitpaleo.hu/rendeles/
4. ELŐBB REGISZTRÁLJ, AZTÁN VÁSÁROLJ!
Ez a pont kapcsolódik az előzőhöz. Neked az a fontosabb, hogy a látogató előbb adja meg az adatait és csak azután tudja leadni a rendelését. Dehogy!!! Neked a megrendelés a lényeg. Szóval ne kelljen a látogatónak regisztrálnia. Az adatait megadhatja a megrendelési folyamat utolsó részében is. A végcél szempontjából mindegy, azonban az előzetes regisztrációs procedúra fölösleges és káros is lehet számodra. Az én véleményem az, hogy ne legyen kötelező az előzetes regisztráció, de legyen meg az előzetes regisztrációs lehetőség is.
Mit kell tenned!
A megrendelő adatait a megrendelési folyamat utolsó szakaszában kérd be.
Egy jó megoldás: http://www.stevia.shop.hu/index/order
5. NEM JÓL MŰKÖDŐ OLDALON BELÜLI KERESŐ
Ha egy látogató pontosan tudja, hogy mit akar megtalálni a webáruházadban, akkor nagy valószínűséggel a weblapon belüli keresőt fogja használni.
Ha a látogató ekkor azt tapasztalja, hogy több száz találat jelenik meg számára. Ez lehet nagyon jó, azonban ha a fele eredmény nem azt hozza mint amit keres, akkor ez több kellemetlenséget okoz mint bármi más. Főleg akkor ha nincs lehetőség a találatok megfelelő tulajdonságok és tulajdonságértékek szerinti szűkítésére.
Mit kell tenned!
Ellenőrizni kell a kereső működését. A jól működő kereső megfelelő találatokat ad ki, valamint tovább lehet azokat finomítani legalább a kategóriákat illetően. A felhasználók számára célszerű a találatok különböző szempontok szerinti rendezése (ár szerinti vagy abc szerinti rendezés)
Egy jó megoldás: http://www.penztargepcentrum.hu/search?keyword=panda
Remélem segítségetekre tudtam lenni!
Ha konkrét esetekkel kapcsolatban, vagy akár általánosságban kérdésetek/véleményetek van a leírtakról, tegyétek meg kommentben vagy írjatok e-mailt.
A Webáruház hibák következő része hamarosan olvasható lesz a blogban...